De klusklas wordt samengesteld uit
leerlingen uit de bovenbouw, die graag leren door te doen. Zij hebben vaak
moeite met het structurele lesaanbod. Door middel van praktische opdrachten
worden zij uitgedaagd hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen. Deze
opdrachten zijn gericht op de groei van de motivatie en het vergroten van de
betrokkenheid van de leerlingen. Daarnaast krijgen ze coaching op
sociaal-emotioneel gebied, waarbij de nadruk ligt op het samenwerken. Dit alles
wordt vastgelegd en bijgehouden in een portfolio. Doelen van de klusklas zijn :
praktische bezig zijn, verantwoordelijkheid dragen en werken aan persoonlijke
en sociale vaardigheden.
Een
leerling komt in aanmerking voor de klusklas als de onderwijsbehoeften van het
kind er aanleiding toe geven, zoals:
De leerling is ongemotiveerd, heeft weinig
zelfvertrouwen (welbevinden).
De ZIEN!-uitslagen geven hiertoe aanleiding.
Er is sturing nodig op persoonlijke vaardigheden en
sociale vaardigheden.
De leerling een D of E scoort bij meerdere van de
volgende vakken: rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen.
"Op een praktische manier bezig zijn met het ontwikkelen van je talenten."